HORIGUCHI COFFEE Otemechi One / Kichijoji
スペシャルティコーヒー専門店「堀口珈琲」の新店舗。2019年に操業を開始した横浜ロースタリーに続き、同社のブランド力をより強化する新しいコンセプトの店舗として計画された。創業30周年の節目にして、都心のオフィス街へ初出店し、またテイクアウトに特化した店舗業態も初めての試みであり、同社の飽くなき探究心と時代の変化に応答する柔軟でかつ高い感度を体現するにふさわしいデザインが求められた。
皇居と東京駅に挟まれた2万㎡の敷地に、地上40階、地下5階建てのオフィス、ホテル、商業が入る複合施設Otemachi Oneの開業と共に同店もオープンした。堀口珈琲は、その1階メインエントランスの中央に座席を持たないスタンド型店舗を構えている。皇居を臨むエリア最大の屋外緑地空間に連続する広々としたエントランスロビーに位置することから、仕事や休憩、待ち合わせや一人で過ごすなど多様なシーンに合わせて、1杯の高品質なコーヒーがもたらす体験の価値を提供する役割を担うべきだと考えた。そのために多忙なグローバルワーカーの貴重な時間をより豊かに彩るにふさわしい空間を設えている。
間口の広さを生かして、真鍮製の大壁面と大谷石のカウンターを店舗の前面に展開。壁はブランドロゴが無限に繰り返すパターンを透明なシルクスクリーンで施し、真鍮の華やいだ輝きと落ち着いたくすみが織りなす立体的な広がりを表現した。大谷石はロゴマークのプロポーションを踏襲した2種類を使い、重厚さと軽妙さを併せ持つ効果を引き出している。過剰な装飾や色彩ではなく、上質な素材を限定することで、その素材が元来持つ豊かな表情や品格を引き出し、店舗全体で高い視認性を確保しながら、同時にブランドのアイデンティティーが顕れることを意図した。
A new store for specialty coffee brand Horiguchi Coffee, planned as a new concept to further strengthen the corporate identity following the opening of Yokohama Roastery in 2019. As the 30th anniversary of the company's founding, this is the first shop opened in Tokyo central business district, and also the first style to specialize in to-go services.
The store is opened in the main lobby of Otemachi One, a 40-story office complex including hotel and retail, delivering one of the largest outdoor green spaces overlooking the Imperial Palace. The atmosphere gives the feeling that we should play a role in providing the value of the experience that a cup of high-quality coffee can bring, whether you are working, taking a break, meeting someone, or spending time alone. In order to achieve this goal, we have created a space suitable for enriching the precious time of busy global workers.
Taking advantage of the wide frontage, a large brass wall and a counter made of Oya stone are deployed at the front of the store. On the wall, the brand logo was silkscreened in a transparent pattern that repeats infinitely, expressing the three-dimensional expanse woven by the florid brilliance of brass and the subdued dullness. Two sizes of Oya stone were layered, following the proportions of the logo, to bring out an effect being both massive and light. By limiting the usage of high-quality materials rather than excessive decorations and colors, the richness and dignity of the original expression of the materials are brought out, and while ensuring high visibility throughout the store, the brand identity is revealed at the same time.
Otemachi One店と同時期に出店した吉祥寺店は、緑豊かな都市生活の日常に上質なコーヒー文化を提供するという意味で対称的な性格を持っている。井の頭公園からほど近い集合住宅で、ケヤキの巨木を囲むエントランスに緩やかに弧を描く建物の中に設計された。緑を間近に感じながら木漏れ日の中で過ごしたり、暖炉の火の前で包まれるように温かさを感じたりする明と暗、静と動の空間を連続させた。
ガラス張りの建物の内部が視覚的に見通せるように、街路の舗装をインテリアに侵入させ、有機的な木の素材で天井面を全て覆い、内外の経験が連続することを重んじた。また上下の素材がコーヒーカウンターの高さに合わせて切り替わることで、空間に可視化される唯一の境目がコーヒーを作る場となり、そこに人々の出会いや会話が集まり重なり合うことを期待した。
多様なライフスタイルが一般化し、住み方や働き方の組み合わせも人それぞれとなる今、日常のワンシーンを彩るコーヒー文化にも様々な面があることを2店舗のデザインを通じて感じることができる。
The Kichijoji store, which opened at the same time as the Otemachi One store, has a opposite character in the sense that it offers a high-quality coffee culture in the everyday life of a green city. It is designed at the main entrance of a housing complex not far from Inokashira Park, in a building with a gentle arc surrounding a huge zelkova tree. I created a series of spaces of light and shadow, silence and dynamism, where one can spend time in the sunlight through the trees while feeling the greenery close by, or feel the warmth in front of a fireplace.
The paving of the street intrudes into the interior so that the glass-walled building can be visually transparent, and the whole ceiling is covered by the wooden materials, emphasizing the continuity of the interior and exterior experiences. The upper material and lower texture are switched according to the height of the coffee counter, so that the only visible boundary in the space becomes the place where coffee is made, and people coincidentally encounter and have chances to talk each other, I expect.
As people’s lifestyles are diverse and they have different ways of life and work, we can see that there are various aspects to the coffee culture that colors our daily scenes through the two stores’ design.
(Photography : Kai Nakamura)